måndag 16 februari 2015

Trippel dos eller akuten

Funderar på hur mycket vi gemensamt sparar på de "billigare" sorterna av mediciner som apoteken har rätt att byta ut till? Jag själv har ju varit tvungen att besöka akuten ett par gånger pga de billigare varianterna. Och just nu har jag fått en medicin där jag måste ta tre gånger så många tabletter mot originalet för att få samma effekt. Blir det här billigare för det gemensamma? Det kanske bara är jag som har dessa problem med ersättningsmediciner? Och är det så, ja men då blir det ju billigare om man ser till helheten. Men jag tror faktiskt inte det - jag tror att det finns fler som har det här problemet - frågan är bara hur många? Men vi är kanske fortfarande så pass få som drabbas att det är värt svinnet och på totalen så sparas det ändå för samhället. Undrar bara om det inte är så att vi skulle kunna använda våra mänskliga resurser inom vården på andra saker - det sägs ju att det är stor brist på just dessa resurser. Men det finns nog någon som jobbar på en sån här utredning så förhoppningsvis får vi nåt svar på dessa frågor om sisådär 10 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar