tisdag 3 februari 2015

Förpackningar

Nu har jag funderat lite igen. Alltså, när man drabbas av nåt man inte har planerat för så är det ju så att man ser många saker med nya ögon och nya erfarenheter travas på hög. Innan jag blev sjuk så var det inte många tankar jag ägnade åt hur man kan öppna olika förpackningar - har ni reflekterat över den problematiken nån gång? 

Nu för tiden kan jag säga att det är inte riktigt ett heltidsjobb men jag ägnar bra långa stunder åt att försöka lösa de här problemställningarna när jag får en ny förpackning i min hand. När jag var som sämst i händerna så rensade jag hyllorna på hjälpmedel för att kunna öppna förpackningar. Se där, nu fick ni ett gratistips från mig - det finns hur många produkter som helst att köpa för att kunna öppna en annan vara som man köpt. Hade jag ingen aaaaaning om innan jag blev sjuk - så nu har ni blivit upplysta i förväg - för tro mig, ni kommer också börja svära på förpackningar som inte går att öppna, nån gång i framtiden (och kanske inte allt för långt fram).

Det jag funderar mest på är - vem har de med i testpanelen för att testa att öppna förpackningar? Helt klart, för mig i alla fall, är det att det kan inte finnas en själ i den panelen som har problem med händerna. Alla i panelen måste ju ha superstarka händer och säkert har de fått öva massor genom åren. Nä, jag tycker det är dags att byta ut de där testpanelerna - skicka in ett gäng reumatiker - så vi kan få vettiga förpackningar i framtiden. Det här säger jag för er andras skull så ni slipper slänga pengar på såna produkter. Och för övrigt, gissa om de tar utrymme i köket så det problemet slipper ni också om vi kan fixa det här. Å andra sidan så kanske det är samma företag som gör förpackningarna som även gör dessa hjälpmedel - och är det så, ja, då är det ju kört för framtiden - så gör er redo och ladda plånboken och rensa kökslådorna.

Jag är faktiskt för det mesta som har att göra med att rädda/spara på miljön, den ska vi vara rädd om. Men helt ärligt - måste vi spara på korkarna på mjölkpaketen och på PET- flaskorna? Har ni märkt att de har krympt det senaste året? Nähä, men det har jag ser ni! Det finns ju snart inget kvar av korkarna, de börjar bli så små (i höjd) att det är nästan så att inte ens den flinkaste av oss kan få ett grepp. Och PET- flaskorna har de ju börjat producera i mjukplast så det går ju knappt att få grepp om flaskan som motstånd utan att all dricka trycks ur flaskan. 

Men det kanske bara är jag som svär åt de här problemen och är det så, ja, då får jag väl bita i det sura äpplet och inse att det inte är något stort problem och jag får väl fortsätta fylla mina kökslådor med ett nytt hjälpmedel för varje ny förpackning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar