söndag 29 mars 2015

Snart filmstjärna

Har varit dålig på att uppdatera men tröttheten och smärtan vann tillfälligt den här gången. Man blir ju lite extra sur och bitter när både smärta och trötthet slår till samtidigt. Men nu börjar knopp och kropp sakta komma tillbaka igen (man lever väl på hoppet) så nu rackarns kör vi igen.

Under tiden bloggen har legat i träda så har definitivt inte me, myself and I och min kropp det. Tandläkaren är en envis rackare och envisas med att vi fortfarande behöver ses en gång i veckan - 9 månader har jag hållit på. Och nu i veckan så fick jag då flera glada besked från honom. Ungefär som det varit kommer troligtvis min tandhälsa fortsätta se ut under lång tid framöver - jippie - visste väl att nån skulle se till att jag får jobba hårt på min tandläkarskräck. Men han var i alla fall positiv och sa att jag kommer även få ha bättre perioder också. Det känns skönt när man hittat en tandläkare som fattat galoppen - min kropp lever i landet Plötsligt. 

Den andra goda nyheten är att han måste plocka ut en tand som han nu har gjort allt för att försöka spara. Men här ser ni - här går verkligen gränsen för vad man kan få hjälp med i munnen. Det allmänna hjälper gärna till med att se till att tänderna längst bak i munnen (inte bara visdomständerna) kan dras ut - det är ju farligt med dåliga tänder - de kan ju börja stöka med hjärtat och då snackar vi att det rinner ut pengar från det allmänna. Men att ha en ersättningstand tycker tydligen de som bestämmer att det inte behövs - eller det kanske snarare är tandläkarnisse som gett tipset att det räcker att det ser ok ut på framtänderna - de där bak syns ju inte så då används de säkert inte. Nähä - så det är alltså ingen nödvändighet att få tugga maten. Vem behöver tugga maten? Men det är ju klart - det är ju riktigt poppis med smoothies nuförtiden - och nyttiga är de också har jag hört. Undrar om det funkar att slänga ner en stek i smoothien? Det var ju reumatologens tips - att jag skulle äta rött kött för att få upp och behålla järnvärdena. Men det är inga problem att sätta dit en ny tand - bara hosta upp 25-30.000. Och just nu är jag uppe i att jag skulle behöva (i alla fall vad jag tycker) 2 nya tänder för att jag ska kunna tugga ordentligt.

Och slutligen den tredje goda nyheten - två tänder till har börjat stöka så nu ska vi på jakt igen nästa vecka. Hurra - jag älskar verkligen när han kör in den där heta lödkorven för att hitta var jag har ont och sen växla till isen. Har ni fått äran att möta lödkorven och isen? Jag säger bara Grattis till er om ni sluppit. Jag kan meddela att jag är nästan på väg att avboka måndagens date. 

Äsch - det är nog bara jag som är så där känslig igen - för helt ärligt - fortsätter det så här så ser jag ju snart ut som en filmstjärna i mun - bara faketänder. Eller förresten - jag kanske inte är så långt ifrån riktiga löständer. Det blir ju bra - då kan jag ju i alla fall inte mosa läpparna och så kan man nog boka in sig för maten på ålderdomshemmet - den ska ju vara anpassad för såna här tänder - och den har ju så bra näringsämnen har jag hört.






1 kommentar:

  1. Du skriver ju så roligt och bra���� - kram!

    SvaraRadera