söndag 29 mars 2015

Botemedel

Den senaste tiden har jag funderat på det här med botemedel och blir lite mer deprimerad än vanligt. Det finns ju verkligen många, många sjukdomar där man önskar att de kunde hitta nåt botemedel. Själv vurmar jag ju för SLEn och just nu är det en av mina högsta drömmar - att jag och många med mig ska bli helt botade. Men här är då mina funderingar - finns det någon, med rätt kompetens och resurser, som överhuvudtaget är intresserad av att hitta några botemedel i dagens samhälle? Vem skulle tjäna på det förutom vi som är drabbade då? Visserligen skulle väl det allmänna tjäna på det för många som inte är det idag skulle ju troligtvis bli produktiva och de skulle därmed kunna bidra till det gemensamma. Men hur mycket pengar lägger egentligen det allmänna på den typen av forskning? Hur många kronor av min inbetalda skatt hamnar i den potten? Inte många tror jag - vad tror ni? Och tror ni att det allmänna bryr sig egentligen - de tycker ju att jag och många med mig, vi kan ju ändå krypa till jobbet - det finns ju tydligen inga sjuka. Och tänk vad behändigt - går vi sådär på halvfart så har de ju oss där de vill ha oss - totalt utmattade och nergångna för att orka förstå och ta strid - gud vad bekvämt för den som bestämmer.  

Tänk er själva, om alla kunde bli botade från alla möjliga kroniska sjukdomar - av ett piller - vad skulle alla läkemedelsföretag, apotek och läkare göra då? Det skulle ju liksom bli som utdöende arter. Om de allmänna inte bidrar med kosing och det privata är de som får hosta upp alla forskningskronor - ja, då fattar jag ju att det är ju inte botemedel de söker efter först. Money, money, money - klart man vill tjäna pengar. Det måste ju vara bäst att satsa på piller som "bara" dämpar symptom. För snacka om fantastiskt att komma på ett piller som många, många behöver knapra resten av sina liv. Och hur suveränt är det inte om man även klämmer in nån otrevlig biverkan (kan ju förstås uppstå av ren flax när tabletten tas fram) som gör att alla de här människorna även behöver fler piller mot biverkningar. Kasching - hör ni klirret! Och vem sjutton har lust eller vill lägga mer pengar på att försöka få fram pillret utan biverkan? Undrar om det ligger några botemedel i någons byrålåda? 

Jag brukar stödja SLE forskningen via Reumatikerfonden för jag tror och hoppas i alla fall att de har rätt fokus på vilken typ av forskning som får pengarna. 

Jag vet inte hur ni känner men jag vill faktiskt inte ha fler piller som bara dämpar vissa symptom men inte alla och dessutom skapar fler genom biverkningarna. Men det är väl som vanligt bara jag som har såna här konstiga tankar. Jag får väl satsa och hoppas att jag vinner de stora pengarna så jag kan starta en egen forskningsfond men till det händer så får ni stå ut med den här bittra bitchen.  

2 kommentarer:

  1. Moment 22 låter det som�� - puss och kram systeryster ��

    SvaraRadera
  2. Jag har ju inte den allvarligaste formen av Sle, och jag lider med er som plågas varje sekund. Nu när östrogenproduktionen har minskat, så verkar detvara till min fördel. Jag har slutat med klorokin och kortison. Jag känner mig helt ok med det beslutet. Mina blodvärden ligger doch och slirar under 100 eller precis över… min okolog sa att slen skulle dämpas vid cytostatikabehandlingen och när jag fick högdoscutostatika med stamcellstrplantation har jag inte haft ngra känningar att tala om. Jag lider med er som har sådana stora smärtor och besvär. Fy 17!! Hoppas dock att ngt botemedel kommer i framtiden! Vi fårväl fråga d 9/5.

    SvaraRadera